vrijdag 28 oktober 2011

°°° Naai eens een broek °°° kick-off °°°

Aan alle mama's met zoontjes. Hebben jullie dit ook? Je koopt een broek en een week later (als het goed zit, kunnen ze het rekken tot 2 weken) is ie kapot. Niet kapot kapot, maar de knieën. Gewoon erdoor hé en niet gewoon effentjes de stof wat afgesleten. Een gat! Een groot gat! 


Wat volgt is dan oplapwerk. Ondertussen ben ik er zeer bedreven in. Niet dat het zo moeilijk is, strijkijzer erover en done! Een favoriet onder de knielappen heb ik ook al, die effen (in alle kleurtjes hebben ze ze) van Chicken Rhythm. De geborduurde lappen zijn heel leuk, maar dat zou echt zonde zijn om dat mooie borduursel weggeschraapt te zien. Nu, ik ben er content van, ze zijn stevig, ze houden lang en als ze los komen, gewoon 't strijkijzer er weer over en ze zitten weer goed.


Eigenlijk ben ik het een beetje beu om alsmaar nieuwe broeken te kopen en zelfs geen broek meer in huis te hebben zonder lap erop. Een familiebezoek start met de zoektocht naar een propere broek ZONDER lappen.


Vandaar heb ik mezelf de onmogelijke opdracht opgelegd om zelf de broeken te maken van de zonen. Niet allemaal hé, maar toch een aantal reserves die ermee door kunnen als "moh, dat is een mooi broekje".  Of ben ik te optimistisch? 


Vorige week ben ik eraan begonnen. Het eerste exemplaar was niet echt geslaagd. Veel te groot, veel te wijd en nogal oubollig van model. Ik nam er ook geen foto van, want 't was echt niet mooi. En aan 't gezicht van manlief te zien, had ie hem liever gebruikt als voddenlap ipv van als broek aan de poep van zijn zoon.
Ik gebruikte het patroon nochtans eerder deze zomer om een shortje te maken voor Sem, toen wel geslaagd. Blijkbaar niet geschikt om een lange broek van te maken.


Op naar een ander dus. De alombekende "kid pants with a flat front" van Made, wou ik wel eens uitproberen. Ik koos een schoon blauw ribfluwelen stofje en ging aan het werk. 
Een heel makkelijk model en zeer snel klaar. Ik ben verkocht, dit model ga ik nog vele keren maken, helaas is het broekje te klein, dus zal ik het patroon wat moeten vergroten (en snel ik de naai-juf te hulp in de les... grijns)


't Was eindelijk eens aan Finn om model te spelen. Al had hij er niet veel zin in, dus het pruilmondje moet je erbij nemen. En de bolle buik :-) (oooh, wat ga ik dat buikje missen als hij groter wordt).












 Ik kan gelijk nooit kiezen in foto's, de vorige keer ook al. 'k Heb het al vaak gezien op andere blogs, maar weet er iemand hoe je dit doet: zo'n soort fotocollage waar er meerdere foto's samengeplakt staan (vaak allemaal een verschillende grootte). Misschien is dit een oplossing voor mijn keuzeprobleem.
Bestaat er ergens een programma voor? Waarschijnlijk wel, maar ik vind het niet. 




Oh ja, nu we toch over de "kid pants with a flat front" bezig zijn, van deze ben ik helemaal weg. In mijn favoriete stofje, waarvan ik zelf helaas nog maar enkele restjes liggen heb. 




7 opmerkingen:

wannesraps zei

Het komt me zo bekend voor de broeken met gaten na een week... vooral de oudste had zo een periode (bij hem was het tijdelijk). Toen had die zoveel broeken en ben ik met hem begin van de solden naar de verschillende winkels gehold voor broeken die mij (en hem natuurlijk ook) aanstaan. Het was juist een periode met allemaal drukke opschriften en labels op broeken, niet echt ons ding (gelukkig kan ik hier `ons` schrijven).
Nu heeft Wannes ook nog wel het knieengaten-probleem maar vooral omdat hij op zijn scheut aan het wachten is... met veel korte broeken als gevolg.
Maren

Maren

Marieke zei

Een collage maken gaat makkelijk via picasa, hele leuke broek by the way ;-)

Pila zei

Oh hier ook altijd gaten! Ik ga maar even op die site kijken voor knielappen!

Het kleurtje van de broek is echt super mooi! Net als de zonen! En grappig, ik heb ook een Sem en een Finn!

joppe zei

Ik gebruik het programma Picnik.

rock-on@béné zei

dezelfde gedachten hier! Ze zijn super hé! Om te vergroten: broek die nu past op patroon leggen en punten aanpassen, komt zo in orde!

lots of lili zei

Gelijkgestemde zielen, leuk om te lezen :-).

à Marieke en Joppe: heb meteen Picasa (en Picnic) gedownload :-) Thanx voor de tip.

à Pila: hoe oud zijn ze?

à Béné: merci voor de tip. Vanavond kruip ik achter de naaitafel. Joehoe!

Isabelle blogt zei

Super!
Voor de foto's, check this one: http://bymiek.blogspot.com/2011/05/tutorial-fotocollages-maken-in.html