maandag 25 juni 2012

Een smockjurkje voor Emérence

Maurits en Marie-Lou kregen anderhalve maand geleden een kersverse zus erbij: Emérence, de derde in rij van vriendin E. 


Een volledig handgemaakt geboortepakketje zat er van deze keer wegens tijdsgebrek niet in. Dus werd het een gezelschapsspel van Haba en een smockkleedje van eigen hand. 


Sinds kort ontdekte ik het smocken, dankzij onze smock-avond tijdens Studio Stik enkele weken geleden. Het leek me altijd ontzettend moeilijk, maar het is verbazend makkelijk. Gewoon een rechthoekige lap stof, enkele lijntjes smocken en je hebt een kleedje (ok, en nog wat afzoomwerk ook natuurlijk)


In mijn geval werd het zelfs een twee-in-één-project. De bedoeling was een rokje-op-de-groei te maken. Dankzij Inge kreeg ik namelijk de afmetingen voor een smockrokje op maat voor een vierjarige. Aangezien ik hier geen vrouwelijke - alhoewel... - proefexemplaren heb rondlopen, moet ik vertrouwen op het maatwerk van vriendinnen met dochters ;-).


De rok was af (een foto zonder bandjes heb ik niet, maar gewoon de schouderbandjes wegdenken), cadeau klaar, dacht ik... Toen ik het rokje wat beter bekeek, leek het me echter ook ideaal als kleedje voor een éénjarige. Je hoort me al afkomen. Ik dus op zoek naar een éénjarig model, die ik vond bij een andere vriendin, toevallig ook een Inge :-). 


Ik maakte schouderbandjes erbij en hopsa, daar hadden we een smockkleedje voor Emérence-binnen-één-jaar. 


het kleedje werkte ik onderaan af met paspelband, de stof kocht ik ooit bij Koekepeertje


Wat ik mama E. wel vergat te zeggen, maar 't was dan heel druk op 't feestje. Binnen 4 jaar moet ze gewoon de schouderbandjes ervan nemen, als ze een rokje wil...


Maar ik zal dat wel voor haar regelen. Dus Els, binnen een paar jaar, kom ne keer op de koffie*, dan is het in no-time omgetoverd in een rokje. Enneuh, breng een koekske mee hé ;-))). 


*je moet natuurlijk niet echt 4 jaar wachten om op de koffie te komen hé.

3 opmerkingen:

Liezewiezewoes zei

Amaai zo een schoon stofke!

Alfonsiene zei

Mooi gedaan! Ik heb het exemplaar van Katrien ook al bewonderd op haar blog :) Tijd om het zelf eens te proberen!

Jozefien zei

Slim gezien!